Effektmål och målgrupper för publika webben

Nu har vi diskuterat mer i projektgruppen och referensgruppen om den publika webbens syfte, effektmål och målgrupper. Som jag skrivit tidigare arbetar vi utifrån metoden effektstyrning och har sneglat på andra kommuner som gjort effektkartläggningar, bland annat Enköping, Malmö och Örebro.

Tre effektmål

Vi har landat i följande tre effektmål för nya tyreso.se (publika delar):

  1. Ska ge service till Tyresöbor med webben som verktyg.
  2. Ska bidra till att Tyresö kommun uppfattas som en attraktiv arbetsgivare.
  3. Ska bidra till ökad öppenhet och insyn.

Effektmålen förklarar den förväntade nyttan med nya tyreso.se. Till varje effektmål kan vi senare koppla mätpunkter för att mäta i vilken grad effekten uppnåtts.

Prioriterade målgrupper

Målgrupper är grupper av användare med ett gemensamt beteende på webbplatsen. På nya publika webben kommer vi att ha sju prioriterade målgrupper, där 1 är högst prioriterad och 7 är lägst prioriterad.

1. Jag vill börja använda kommunens service

Kommuninvånare som vill ta del av en kommunal service för första gången. Det kan exempelvis vara privatpersoner som söker bygglov eller ska ställa sitt barn i förskolekön. Eller restaurangägare som ska ansöka om serviceringstillstånd. Eller föreningar som ska söka föreningsbidrag. Fokus för denna grupp är att hitta fram till service och verksamheter, att enkelt kunna ansöka och att få svar på vanliga frågor.

2. Jag använder redan kommunens service

Kommuninvånare som är befintlig nyttjare av kommunal service. Det kan exempelvis handla om vårdnadshavare som har barn i förskola eller skola. Eller villaägare som har sophämtning. Eller bilförare som kör på kommunala vägar. Fokus för denna grupp är att få hjälp med sitt specifika ärende, särskilt vid problem. Det kan handla om att göra sjukanmälan, att hitta avvikande tider för sophämtning eller information om avstängda vägar. Helst av allt skulle denna grupp vilja kunna sköta sina ärenden digitalt, men det ligger lite utanför webbprojektet att lösa. Det kräver integration av verksamhetssystem och förändrade interna arbetsprocesser.

3. Jag är intresserad av arbetsgivaren

Denna grupp vill bli eller är anställd av Tyresö kommun. Vi tänker oss att samla all information som kan vara relevant ur ett HR-perspektiv på den publika webben. Utöver lediga jobb och information om arbetsgivaren tänker vi oss alltså att det ska finnas information om anställningsvillkor och möjlighet att logga in i lönesystem. Havs- och vattenmyndigheten har visat med sitt helt öppna intranät att just HR-information är efterfrågat av externa målgrupper. Det är information som idag bara finns på Tyresös intranät under rubriken ”Min anställning”.

4. Jag vill följa kommunens utveckling

Denna grupp har ett större intresse för Tyresö kommun som organisation. Det kan handla om fritidspolitiker, tjänstepersoner eller journalister, men också intresserad allmänhet som är engagerad i en viss sakfråga. Stadsbyggnadsfrågor är exempel på sådana frågor som brukar engagera medborgare i en kommun. Fokus här blir nyheter, beslutsunderlag och beslut. Vi tänker oss även här att flytta information som idag ligger på intranätet om organisationen externt för att denna grupp ska få djupare kunskap om organisationen och dess styrning.

5. Jag vill se och göra i Tyresö

Tyresöbor som vill hitta på något kul att göra till helgen. De evenemang som är mest besökta på tyreso.se idag är de evenemang som anordnas i samband med stora högtider som valborg, nationaldagen och midsommar. Men det handlar även om barn- och kulturaktiviteter samt information om turistmål. Evenemangskalendariet är det viktigaste innehållet för denna grupp.

6. Jag gör affärer med kommuner

Företagare som vill göra eller gör affärer med Tyresö kommun. Fokus är att hitta pågående upphandlingar och få hjälp att lämna en korrekta anbud. Denna grupp vill även hitta information om faktureringsrutiner och kontaktuppgifter.

7. Jag vill flytta till Tyresö

Personer som överväger att flytta till Tyresö. Utöver att skaffa sig en bild av kommunen så behöver denna grupp få mer specifik information om bostäder och bostadsområden.

Nyttan med effektmål och målgrupper

Tanken med att vi är överens internt om effektmål och målgrupper är att det blir enklare att fatta beslut om hur olika sidmallar ska designas. Exempelvis vad som ska ligga överst på startsidan eller hur innehåll ska presenteras under sajtens olika sektioner. Genom att vi hoppas kunna få beslut i projektets styrgrupp kommer även målen och målgrupperna bli ett slags ramverk för alla diskussioner om prioriteringar av innehåll ute i organisationen under innehållsflytten. Fokus när redaktörer och sakkunniga ska jobba med innehåll ska inte vara vilka mål och prioriteringar som ska göras utan hur vi på bästa sätt uppnår de mål våra olika målgrupper har. Detta ger både en bättre arbetsprocess och en bättre slutprodukt. Dessutom ger det förutsättningar för en bra förvaltning genom möjligheten att kunna följa upp förväntade effekter och jobba med ständiga förbättringar.

Annonser

En reaktion på ”Effektmål och målgrupper för publika webben

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s